Salling Group indleder samarbejde med olivenolie-sommelier

Salling Group 24. nov 2021 - 3 min læsetid
This describes the image
Foto: PR
  • Initiativet skal løfte kvaliteten i den olivenolie, som koncernen forhandler i Netto, Bilka og Føtex. Olivenolie er den fødevare, der svindes mest med globalt 

Skrevet af: Søren Tougaard

For første gang nogensinde indgår en dansk dagligvarekoncern et samarbejde med en olivenolie-sommelier. Initiativet skal løfte kvaliteten i den olivenolie, som Salling Group forhandler i Netto, Bilka og Føtex.

Christina Elver Mørk er kok, ernæringsekspert og olivenolie-sommelier, og hun skal fremover kvalitetssikre og rådgive om olivenolie-sortimentet i Salling Groups butikker.

- Det kræver en stor viden og ekspertise at løfte kvaliteten op på øverste hylde, som er det, vi ønsker i vores butikker. Derfor har vi, som de første i Europa, valgt at indgå et tæt samarbejde med en olivenolie-sommelier. Sammen med Christina får vi over de næste måneder mulighed for at vurdere vores sortiment og den kvalitet, vi har på hylderne. Samtidig får vi, som de eneste i markedet, nu også hendes certificerede ekstra jomfruolivenolier ind i sortimentet i Netto, Føtex og Bilka, siger kategorichef i Salling Group, Liselotte Kristoffersen, om det nye samarbejde. 

Olivenolier er en forbrugsjungle

Især indenfor topkvalitetsolier mener Liselotte Kristoffersen, at der er potentiale for at hæve barren i markedet og hjælpe forbrugerne bedre end i dag. 

Middelhavets olivenolier har de seneste 30-40 år været en fast ingrediens i danskernes køkken. Alligevel har gennemsigtigheden i forhold til kvalitet ifølge Christina Elver Mørk længe været et problem.  Mange olivenolier i danskernes køkkener er solgt under falsk varebetegnelse.

Hun peger bl.a. på, at Fødevarestyrelsens kontroller har dumpet olivenolier markedsført som den fineste kvalitet af ekstra jomfruolivenolie, fordi flaskerne reelt indeholdt olivenolie af en lavere kvalitet. Senest i december 2019, hvor otte ud af ni testede olier ikke modsvarede prædikatet som ekstra jomfruolivenolie.

- Det er ingen hemmelighed, at forbrugerne i mange år har været noget på herrens mark, når det handler om kvaliteten af den olivenolie, de står overfor i butikkerne. Rigtig meget af det, der markedsføres som den fineste kvalitet, er det reelt ikke. Men det er en nærmest umulig opgave for indkøberne i dagligvarehandlen at afgøre, hvad der er hvad. Så for mig som entusiast, ekspert og også producent er det naturligvis et kæmpe skridt frem for de danske forbrugere, at Salling Group vælger at gå foran for at løfte kvaliteten og gennemsigtigheden, siger Christina Elver Mørk.

Hun fortæller, at de to ekstra jomfruolivenolier hun selv producerer i Spanien, og som Salling Group nu får på hylderne i sine danske butikker, ligger milevidt fra langt størstedelen af de olier, der findes på hylderne.

Eksempelvis går der 10-12 kg ren olivenfrugt til fremstillingen af en liter af hendes ekstra jomfruolivenolie, mens en gængs variant kun anvender 2 kg oliven. 

Opdateret 24. nov 2021