Spirituskæmpe lander dansk rekordresultat

Leverandører 22. nov 2021 - 1 min læsetid
This describes the image
Foto: Diageo
  • I et turbulent marked formår Diageo Denmark at lande et overskud på næsten 11 mio. kr.  

Skrevet af: Søren Tougaard

Spiritusselskabet Diageo står blandt andet bag velkendte brands som Baileys, Smirnoff, Captain Morgan og ølmærket Guiness. 

Herhjemme havde Diageo Denmark et særdeles godkendt regnskabsår 2020/21, der løb til udgangen af juni. 

41 mio. kr. voksede toplinjen med til lidt over 280 mio. kr. Det er en fremgang på 17 pct.  Alt mens barer og restauranter har været kraftigt påvirket af coronarestriktioner i løbet af året, er det forbrugerne i butikkerne, der har trukket selskabets fremgang. Især fremhæver Diageo Denmark udviklingen i salget af Baileys, Captain Morgan samt ready-to-drink produkter.  

I alt formåede Diageo Denmark at øge driftsresultatet fra beskedne 963.000 kr. i forrige regnskab til ca. 9,6 mio. kr. i 2020/21-regnskabet. 

Samtidig sprang bundlinjen også fremad med 3,6 mio. kr. til 10,9 mio. kr.    

"Selskabets ambition er at vokse hurtigere end markedet og vinde markedsandele, hvilket forventes at resulterer i en midt-encifret forbedring i forhold til indeværende års resultat", lyder det i ledelsesberetningen. 

Ledelsen understreger dog, at forventningen til dette års resultat afhænger af udviklingen og genopretningen efter covid-19. 

Opdateret 22. nov 2021