Det globale Black Friday-forbrug faldt i år

Forbrugere 2. dec 2021 - 2 min læsetid
This describes the image
  • For første gang faldt onlineforbruget i forbindelse med Black Friday haft en tilbagegang i forhold til året før, viser ny rapport fra Adobe

opdateret...

Efter flere år med et stigende forbrug på årets store handelsdag Black Friday, melder Adobe nu om et fald i indkøbene sammenlignet med året før. Det er første gang nogensinde.

Ifølge Adobes analyse, der er baseret på forbrugere i 100 lande verden over, blev der købt for 8,9 mia. dollars – eller 58,4 mia. kr. – i år. Sidste år lå samme tal på 9 mia. dollars – ellers 59,1 mia. kr.

Louise Aggerstrøm Hansen, der er chefanalytiker og privatøkonom i Danske Bank, beskriver det danske Black Friday-salg som "skuffende".

"Danskernes forbrug med kort og MobilePay i detailhandlen var lavere sidste uge, end Black Friday ugen sidste år, og kun en smule højere end i 2019. Tager man højde for prisudviklingen, ændrede brug af kontanter og den generelt stigende trend i privatforbruget, så er det en smule skuffende Black Week, om end klart godkendt, når man tager i betragtning, at der hverken er boost til forbruget fra feriepengene som sidste år, og fra at Black Friday faldt på en lønningsdag i 2019 – noget der typisk er med til at løfte forbruget."

 

Køber julegaver

Mange benytter Black Friday – eller Black Week, som dagen efterhånden har udviklet sig til, til at købe julegaver, og ifølge Adobe betyder nedgangen ikke nødvendigvis, at forbrugerne bruger færre penge.

Adobe peger på, at den nedadgående tendens kan være forårsaget af en stigning i det tidlige forbrug, da nogle butikker startede udsalg og kampagner allerede i oktober.

Ifølge Vivek Pandya, der er chefanalytiker hos Adobe Digital Insights, er forbrugerne blevet mere opmærksomme på at slå til ved de rigtige tilbud. Også selvom de ligger tidligere eller senere end Black Week:

- For første gang nogensinde oplevede Black Friday en omvendt væksttendens sammenlignet med de seneste år. Køberne er strategiske i deres gaveindkøb, køber meget tidligere på sæsonen og er fleksible med hensyn til, hvornår de handler for at sikre, at de får de bedste tilbud, lyder det fra Vivek Pandya.

44,4 pct. af alle online-salg på Black Friday blev foretaget via en smartphone, hvilket er en stigning på 10,6 pct. i forhold til året før.

Opdateret 3. dec 2021